This is a free Purot.net wiki
Sivukartta
  • View:

1950-luvun populaarikulttuuri ja musiikki

Mitä 1950-luku toi meille?

Lähes jokainen meistä on käyttänyt tai käyttää farkkuja. Tiesitkö, että farkut tulivat muotiin elokuvien myötä myös täällä Suomessa? Alunperin ne olivat työhousuiksi suunnitellut ja James Dean käyttikin niitä elokuvassa Pikku Jättiläinen (The Giant) etsiessään öljyä.

Marlon Brandon tavaramerkkinä farkkujen lisäksi oli nahkatakki, jonka selkäosaan painettiin moottoripyöräjengin logo. Tuo tapa näkyy yhä tänäkin päivänä.

1950-luvulla luotiin nuorisomuoti. Markkinamiehet huomasivat, että nuoriso on hyvä kohderyhmä, kun sotavuosien jälkeen teollistumisen myötä perheillä oli rahaa myös kuluttamiseen ja viihteeseen. Tätä ennen nuoret olivat pukeutuneet kuin pikkuaikuiset, sillä nuorten vaatteita ei vielä ollut olemassa. Myös nuorisomusiikki alkoi kehittymään 1950-luvulla.

Alla pari merkityksellistä elokuvaa, jotka vaikuttivat nuorisomuodin kehittymiseen myös meillä.

Huomaa, että The Wild One -elokuvassa Marlon Brando laittaa jukeboksista soimaan jazzmusiikkia. Amerikkalaisissa pikkukaupungeissa rockmusiikkia karsastettiin sen vuoksi, että sen katsottiin villitsevän nuorison ja aiheuttavan heille liian tunnepitoisia reaktioita.

1950-luku Suomessa

 

Tanssittiin jivea.

Suomessa laulettiin käännösiskelmiä, melko runsaasti italoiskelmiä eli italialaista alkuperää olevia lauluja.

Paul Anka vieraili Linnanmäellä 1959, joka oli Suomen ensimmäinen suuri ulkomaisen nuorisoidolin konsertti

Lasse Liemola, Rock-Jerry 

Pirkko Mannola

Laila Kinnunen

Lisätietoa Suomi 1950

Suomessa suuri yleisö sai kuulla 18. marraskuuta 1955 elokuva Asphalt Junglen (Älä käännä heille selkääsi) ensi-illassa valtakunnan ensimmäisenä rock-kappaleena Bill Haley and the Cometsin "Rock Around The Clock":in, jota pidetään ensimmäisenä rock’n’roll-kappaleena.

Suomalaissovitus Asphalt Junglen elokuvakappaleesta sai nimekseen "Tunnista toiseen". Se kuului sekä Harmony Sistersien että Reijo Kallion repertuariin. Tuolloin ei kukaan puhunut rockista - kyseessä oli vain uusi iskelmä. Rock’n’rollia ei soitettu alkuperäisen mallin mukaan kitara-basso-rummut -kokoonpanolla, vaan kappaleet sovitettiin big bandille. Lopputulos kuulosti lähinnä swingiltä/foxilta.

Tärkeimmät rock-tapahtumat Suomessa 1950-luvulla olivat kaikenlaiset kloonien etsintäkilpailut. Suomesta haettiin jo tuolloin omaa Elvistä ja Tommy Steeleä. Aikalaiset ristivät Liemolan Lassen lopulta Suomen Paul Ankaksi. Lavojen ja tanssipaikkojen tapahtumissa säestäjäbändinä oli usein Onni Gideonin yhtye, joka vuonna 1957 levytti ensimmäisen suomalaisen rock-kappaleen "Hawaiian rock". Kaiken kaikkiaan suomalaiset eivät syttyneet rock’n’rollille niin paljon kuin melodisemmalle popille, jota esimerkiksi Paul Anka edusti.

Lähteet:

Asplund Anneli & Forstadius Annukka. 1989. Unilintu. Sata suomalaista kehtolaulua. SKS.

Asplund Anneli & Hako Matti toim. 1981. Kansanmusiikki. SKS. Helsinki.

Marlon Brando: The Wild One (1953)

James Dean: The Giant (1956)

Mitä tapahtui musiikille 1950-luvulla?

Aikaisemmin popmusiikki oli hillittyä swingiä, jazzia ja bluesia. Mustien musiikki alkoi kiinnostaa valkoihoisia nuoria. Nuoret protestoivat vanhempiaan vastaan soittamalla ja kuuntelemalla musiikkia, jossa oli vahva rytminen syke, tunne ja rämäkkä kieli.

Nuorisokahvilat olivat nuorten kokoontumispaikkoja ja mm. Happy Days (Onnenpäivät) -sarja televisiossa kuvaa hyvin tuon ajan kahvilakulttuuria. Koska harvoilla oli varaa hankkia levysoitin ja levyjä, olivat tällaiset kahvilat jukebokseineen oivallisia paikkoja musiikin kuuntelemiseen.

Klassiseen rockbändiin kuului kaksi sähkökitaraa, sähköbasso ja rummut.

Uusi musiikki sai nimen rock'n' roll, jonka levyjuontaja Alan Freed oli keksinyt jo vuonna 1951.

Tärkein syy rockin ja popin räjähdysmäiseen menestykseen oli teollisuusmaiden taloudellisen hyvinvoinnin paraneminen 1950-60-luvuilla. Tämä johti siihen, että pikkuhiljaa radiot ja lveysoittimet yleistyivät myös kodeissa, myöhemmin tulivat nauhurit ja TV.

Musiikkiteollisuus kohdistui nuoriin ja musiikista tuli osa nuorten identiteettiä.

Bill Haley (1927-1981): Rock Around The Clock

Elvis Presley (1935-1977): Jailhouse Rock

Elvis Presley: Love me tender

Jerry Lee Lewis: Great Balls of Fire

Little Richard: Tutti Frutti

Chuck Berry: Johnny B. Goode

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.